Wspieraj wolne media

Unia Europejska wdraża kolejną inwigilację. Tym razem będzie obserwować kierowców. W 2024 roku zostanie umieszczona kamera w każdym nowym aucie

0
5
2
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Unsplash

Od przyszłego roku na wyposażeniu nowych samochodów, producenci będą zobligowani do zamontowania kamer wycelowanej w twarz kierowców. Nowy system monitorujący Advanced Driver Distraction Warning jest dziełem Unii Europejskiej.

Od przyszłego roku na wyposażeniu nowych samochodów, producenci będą zobligowani do zamontowania kamer wycelowanej w twarz kierowców. Nowy system monitorujący Advanced Driver Distraction Warning jest dziełem Unii Europejskiej. Chodzi tutaj o unijne rozporządzenie zwane General Safety Regulation nałoży dodatkowy obowiązek na producentów samochodów. Wszystkie nowe auta wprowadzone na rynek po 7 lipca 2024 roku będą wyposażone w ADDW - Advanced Driver Distraction Warning. Jest to system polegający na śledzeniu wzroku kierowcy.

System działa na tej zasadzie, że będzie ono informować kierowcę, gdy ten w czasie jazdy spojrzy się w niewłaściwym niż na drogę kierunku. Ponadto pierwsze testy takiego rozwiązania zostały przeprowadzone w samochodach marki BMW, DS, a także Toyoty.

Co to jest Advanced Driver Distraction Warning?

Układ Advanced Driver Distraction Warning nie należy póki co do obowiązkowych systemów, dlatego poszczególni producenci stosują różne rozwiązania. Zazwyczaj w skład systemu wchodzi kamera umieszczona w okolicach zegarów lub na górnej obudowie kolumny kierowniczej, diody podczerwieni i oprogramowanie, które interpretuje dostarczane przez kamerkę dane.

Od lipca 2024 roku przepisy zawarte w rozporządzeniu GSR uregulują sposób działania układu ADDW. Kabina zostanie podzielona na strefy, na które patrzy się kierowca, a ostrzeżenie o nieuwadze będzie wydawane na określonych warunkach. System ten będzie ostrzegał kierowcę, gdy ten przekroczy pewne strefy.

  • samochód porusza się z szybkością równą lub większą od 50 km/h, a kierowca utrzymuje wzrok w strefie 3. przez ponad 3,5 sekundy;
  • samochód jedzie z szybkością między 20 km/h a 50 km/h, a kierowca utrzymuje wzrok na strefie 3. przez ponad 6 sekund

Unijne prawo zakłada, że będzie to sygnał wizualny, dźwiękowy, lub w postaci wibrującej kierownicy. Alarm ustanie, gdy kierowca skieruje swój wzrok tam, gdzie chce tego samochód, czyli w strefę 2.

Czytaj więcej: Katastrofalna polityka Unii Europejskiej. Rząd Morawieckiego zgodził się na kontrowersyjną daninę. Policz ile nowego podatku możesz zapłacić od swojego samochodu spalinowego

Od kiedy będzie obowiązywał system ADDW?

Data 7 lipca 2024 roku dotyczy homologacji, co w praktyce oznacza, że modele obecne w salonach przed tą datą nie będą musiały mieć ADDW na liście wyposażenia standardowego. Producenci nie uciekną jednak przed koniecznością doposażenia wybranych modeli w nowy system, bo w rozporządzeniu wskazano również datę 7 lipca 2026 roku. Od tego dnia wszystkie nowe auta dostępne w sprzedaży będą musiały mieć ADDW w standardzie.

Komisja Europejska liczy na to, że obecność dodatkowego układu zbliży nas do realizacji wizji zero, czyli poprawy bezpieczeństwa na drogach. 

Źródło: auto.dziennik.pl

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
0
5
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo