Katastrofalna polityka Unii Europejskiej. Rząd Morawieckiego zgodził się na kontrowersyjną daninę. Policz ile nowego podatku możesz zapłacić od swojego samochodu spalinowego
Rząd premiera Mateusza Morawieckiego zgodził się w zeszłym roku na wprowadzenie w naszym kraju nowego podatku. W celu pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy w Polsce zostanie wprowadzony od 1 stycznia 2024 r. podatek od samochodu. Policz ile nowego podatku możesz zapłacić.
- W zeszłym roku premier Mateusz Morawiecki zgodził się na wprowadzenie w Polsce kontrowersyjnego podatku.
- Nowa danina miała być jednym z kamieni milowych narzucanych Polsce do rzekomego odblokowania Krajowego Planu Odbudowy.
- W sieci powstały już specjalne kalkulatory do obliczenia podatku od samochodu spalinowego.
- Zobacz także: Wipler na cenzurowanym za proaborcyjne wypowiedzi? Szef Młodzieży Wszechpolskiej domaga się reakcji liderów Konfederacji. Kowalski: "Konfederacja powinna wyciągnąć konsekwencje"
W celu otrzymania pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy rząd Mateusza Morawieckiego zgodził się na wprowadzenie szeregu zmian w prawie. Jednymi z nich mają być wprowadzenie opłaty rejestracyjnej od samochodu spalinowego, a następnie wprowadzenie corocznego podatku od tego pojazdu. Wysokość wprowadzonych danin ma zostać uzależniona od stopnia emisji spalin.
Nowy podatek unijny
1 czerwca 2022 r. po wcześniejszych negocjacjach z rządem Mateusza Morawieckiego, Rada Unii Europejskiej wydała decyzję wykonawczą 2022/0181(NLE) w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski. W związku z tą decyzją Rzeczpospolita Polska została zobowiązana do przeprowadzanie szeregu zmian w prawie, w szczególności wprowadzenia opłaty rejestracyjnej od posiadania pojazdów związanych z emisjami zgodne z zasadą zanieczyszczający płaci do końca IV kwartału roku 2024, a także corocznego podatku od posiadania pojazdów związanych z emisjami zgodne z zasadą zanieczyszczający płaci do końca II kwartału roku 2026.
Wprowadzenie powyższych danin ma zachęcać do wyboru czystych pojazdów. Zarówno pierwsza, jak i druga danina publiczna ma zostać oparta na wysokości emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu. Zaś dochód z nich ma zostać przeznaczony na ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu i rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.
Kalkulator do obliczenia podatku od samochodu
Do tej pory nie został przyjęty żaden akt prawny wprowadzający lub mający wprowadzić w życie powyższe daniny. Już w 2006 r. rząd Kazimierza Marcinkiewicza próbował wprowadzić podatek od samochodów, który był zbliżony konstrukcją do opłaty rejestracyjnej od posiadania pojazdów spalinowych, projekt ten został jednak wycofany w trakcie prac legislacyjnych. Proponowany wymiar podatku został wówczas oparty na pojemności skokowej silnikach i normach EURO, stawką podstawową podatku było wówczas 500 zł. Kwotę podatku wyliczało się na podstawie przedstawionego wzoru:
S = cc2 * euro * stawka
S – kwota podatku wyrażona w polskich złotych,
cc – pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach, do jednego miejsca po przecinku, zaokrąglając w dół dla wartości poniżej 5 i w górę dla wartości równej lub większej 5,
euro – wartość normy EURO,
stawka – stawka podstawowa podatku czyli 500 zł.
Każda norma EURO miała określoną wartość: brak normy EURO lub brak jej spełnienia – wartość 12, EURO 1 – 8, EURO 2 – 4, EURO 3 – 2, EURO 4 – 1, EURO 5 i wyżej – 0,9.
Dla przykładu właściciel samochodu o pojemności skokowej 1,6 litra przy normie EURO 4 (taką normę posiadają samochody wyprodukowane w latach 2006-2009) musiałby zapłacić 1280 zł. Natomiast właściciel pojazdu o tej samej pojemności skokowej lecz już z normą EURO 2 (lata 1996-2000) już 5 120 zł. Podkreślić należy, że projekt ten pochodzi z roku 2006 wartość obecnej złotówki stanowi ok. 55 % ówczesnej, dlatego wysokość stawek może ulec zmianie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ustawodawca skorzystałby z rozwiązań zawartych właśnie w tym projekcie.
Do takich obliczeń można wykorzystać jeden z powstałych w sieci kalkulatorów. Przybliżają one w ten sposób, ile kierowcy będą musieli płacić za korzystanie z samochodów spalinowych.
To wspaniałe ze podatek będzie niższy niż w kalkulatorze, pytanie jest jednak inne. Czemu ktokolwiek ma płacić choćby złotówkę? :) https://t.co/ZXpDqvr3bB https://t.co/js8v3nneAk — Rafał Otoka Frąckiewicz (@rafalhubert) October 31, 2023
Źródło: tysol.pl