Rząd dopłaci z podatków do elektryków. Zastanawia się nad jedną kwestią

0
0
2
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Unsplash

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak przekazała, że zgodnie z przyjętą rewizją Krajowego Planu Odbudowy założenia programu przewidują dotacje do zakupu pojazdów elektrycznych.

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak przekazała, że zgodnie z przyjętą rewizją Krajowego Planu Odbudowy założenia programu przewidują dotacje do zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych. Jeśli chodzi o zakup to dotacja ma wynieść nie więcej niż 40 tys. zł dla osoby fizycznej.

Do leasingu czy wynajmu długoterminowego wysokość dopłaty nie będzie mogła przekroczyć wysokości opłaty wstępnej i w przypadku nowych aut to będzie 225 tys. zł w przypadku używanych 150 tys. zł. Samochód używany nie będzie mógł być starszy niż 4 lata.

Zawadzka-Stępniak poinformowała, że konsultacje dotyczą tego, czy 4-leni używany pojazd elektryczny można sklasyfikować jako "stary". Prezes NFOŚiGW powiedziała, że niektóre organizacje zwracają uwagę, że w związku z ograniczoną żywotnością baterii może się okazać, że do kraju zacząć sprowadzać auta, będące już u kresu swojej żywotności.

Pytanie, które sobie obecnie zadajemy jest takie, jak się zabezpieczyć przed taką sytuacją, że wprowadzamy na rynek samochody, które zaraz będą musiały być wymieniane, a my do tego dopłacamy. Pracujemy nad tym - stwierdziła Dorota Zawadzka-Stępniak.

Zgodnie z pożyczką na KPO na nowy program dopłat do elektryków ma być przeznaczonych 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł.

Czytaj więcej: Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Czy polskie firmy korzystają ze sztucznej inteligencji? Polskim przedsiębiorstwom grozi spadek konkurencyjności

Niemcy sprzedadzą Polakom zużyte elektryki? 

Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Fundusz Elektromobilności został zatwierdzony z budżetem w wysokości 4,9 mld zł i będzie realizowany w ramach części pożyczkowej KPO. Uwolnione środki z części grantowej zostaną przeznaczone między innymi na dotację do samochodów elektrycznych.

Jak podaje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności w swoim komunikacie, pieniądze te mają być przeznaczone na dofinansowanie zakupu używanych pojazdów elektrycznych. 1,6 mld zł ma zostać przeznaczone na subsydia do używanych samochodów elektrycznych.

Członek Zarządu PSNM Aleksander Rajch podkreślił, że widzi w tych dotacjach pozytywny wpływ na rozwój branży pojazdów elektrycznych. Jego zdaniem dofinansowanie do tzw. elektryków pozwoli na popularyzację tego środka transportu.

Polski park pojazdów, który jest czwarty pod względem wielkości w Unii Europejskiej opiera się głównie na pojazdach używanych. Tylko w 2023 roku liczba używanych samochodów w Polsce wyniosła 737 tysięcy sztuk, co stanowiło ponad 61 proc. całej sprzedaży (ok. 1,2 miliona). Ponadto średni wiek krajowej floty wynosi obecnie 14,9 lat, czyli o 2,6 więcej niż średnia unijna.

Z kolei poseł Suwerennej Polski Sebastian Kaleta zauważył, że w ten sposób między innymi Niemcy pozbędą się ze swojego rynku przestarzałych modeli, które bardzo często obarczone są ryzykiem pożarów baterii, a przede wszystkim ich jakość użytkowa wyraźnie spadła.

Źródło: dorzeczy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
0
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo