Trzy zdania Donalda Tuska. Wypowiedział się ws. CPK

1
0
3
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. PAP/Leszek Szymański

Premier Donald Tusk w mediach społecznościowych zabrał głos ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jego wpis skomentował m.in. Marcin Horała, odpowiedzialny za ten projekt w rządzie PiS.

  • W przestrzeni medialnej nadal trwają dyskusje nad przyszłością projektu, nie jest tajemnicą, że zadeklarowanym przeciwnikiem inwestycji jest pełnomocnik nowego rządu ds. CPK Maciej Lasek.
  • Tusk: Debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu. PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął. Równie dobrze można dyskutować o jakości elektrycznych aut Izera.
  • Wpis premiera wywołał falę komentarzy. Do sprawy odniósł się m.in. Marcin Horała, odpowiedzialny w rządzie PiS za projekt CPK.
  • Zobacz także: UOKiK wziął się za "Skarbiec Palikota". "Fikcyjny samochód nagrodą w konkursie i przypisywanie sobie cudzych osiągnięć"

Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. To jedna z największych inwestycji, jaką zaplanował rząd Zjednoczonej Prawicy.  

W przestrzeni medialnej nadal trwają dyskusje nad przyszłością tego projektu, nie jest tajemnicą, że zadeklarowanym przeciwnikiem inwestycji jest pełnomocnik nowego rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Trzy zdania Donalda Tuska

W sprawie CPK głos postanowił zabrać Donald Tusk. W środę premier opublikował wpis poświęcony inwestycji, który składa się z trzech zdań.

Debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu. PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął. Równie dobrze można dyskutować o jakości elektrycznych aut Izera - napisał na platformie X szef rządu.

Wpis Tuska wywołał falę komentarzy. Do sprawy odniósł się m.in. Marcin Horała, odpowiedzialny w rządzie PiS za projekt CPK.

Horała: Tusk jak zwykle manipuluje

Polityk stwierdził, że “Tusk jak zwykle manipuluje, żerując na ignorancji swoich wyznawców”. Następnie wypunktował to, co się udało w obszarze CPK przed 13 grudnia. 

Przeprowadzone wszystkie badania, formalności i zgody dla lotniska: master plan, zatwierdzony plan generalny, decyzja środowiskowa (samo postępowanie o DUŚ z inwentaryzacją środowiskową to w polskich realiach bywa kilka lat przy dużych inwestycjach), złożony wniosek o decyzję lokalizacyjną. Wbiliśmy 'pierwszą łopatę;, rozpoczęły się przygotowawcze prace budowlane na terenie lotniska. Ponad 1300 ha gruntów zostało dobrowolnie zakupionych, 80 proc. właścicieli nieruchomości zabudowanych zgłosiło się do programu. Pozyskaliśmy ofertę inwestora strategicznego – konsorcjum Vinci i IFM gotowego zainwestować do 8 mld zł w zamian za mniejszościowe udziały w lotnisku - napisał Horała. 

Dalej zaznaczył, że “konsorcjum architektoniczne Foster & Partners przedstawiło już projekt koncepcyjny, projekt budowalny będzie gotowy wiosną 2024”. Co więcej, nastąpiło rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu dużych prędkości w Łodzi - palowanie fundamentów, rozstrzygnięty przetarg na komorę startową maszyny TBM.

Czytaj także: Sabotaż gazociągów Nord Stream. Szwecja zakończyła swoje śledztwo

"Tylko nie zepsuć i kontynuować"

Jest decyzja środowiskowa na linię kolejową Warszawa – CPK – Łódź. 8. 450 km linii kolejowych w projektowaniu, 1500 km w STEŚ. Zabezpieczone finansowanie do 2030 roku w wieloletnim planie finansowym (całkowity CAPEX 150 mld, z czego ok. 40 mld lotnisko. Zaangażowanie finansów publicznych ok. 70 mld, z czego samo lotnisko ok. 8 mld). Pozyskaliśmy już blisko 0,5 mld środków unijnych. CPK obecnie to wiodąca w EŚW grupa kapitałowa o wartości ponad 10 miliardów zarządzająca aktywami lotniskowymi, kolejowymi i budowlanymi. Rekordowy harmonogram jest dotrzymywany a większość żmudnej, trudnej i niewidocznej dla laika pracy niezbędnej przed fizyczną budową – wykonaną - napisał Horała.

Źródło: x.com

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
1
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo