Ministerstwo podpowiada, które samochody mogą jeżdzić na banzynie E10. Niektóre informacje mogą jednak wprowadzać w błąd
Od początku 2024 roku na stacjach paliw pojawi się benzyna z oznaczeniem E10. Zastąpi ona paliwo znane jako 95 z symbolem E5. Nowa benzyna może jednak szkodzić silnikom starszych aut. Ministerstwo Klimatu i Środowiska stworzyło więc specjalną wyszukiwarkę - kierowcy mogą sprawdzić, czy silnik w ich samochodzie toleruje nowe paliwo.
- Według niemieckiego ADAC wszystkie auta oferowane na terenie Unii Europejskiej od 2010 roku, są przystosowane do jazdy na benzynie E10.
- Jak sprawdzić, czy dany samochód można tankować tą benzyną? Z pomocą przyszło Ministerstwa Klimatu i Środowiska, które uruchomiło wyszukiwarkę aut gotowych lub nie na paliwo E10.
- Zdaniem portalu Interia.pl, czasami informacje podawane przez ministerstwo są prawidłowe i bardzo dokładne, są jednak przypadki, kiedy mogą wprowadzać też w błąd.
- Zobacz także: Refleksje Mentzena po wyborach. "Ja rozumiem tych ludzi, też bym na wariata nie chciał głosować"
Od stycznia 2024 r. w Polsce, za sprawą decyzji m. in. Ministerstwa Klimatu i Środowiska podstawowym paliwem będzie PB95 oznaczona etykietą E10 - benzyna z 10-procentową domieszką biokomponentów.
Ze względu na skład, paliwa nie będą mogły tankować starsze samochody. Według niemieckiego ADAC wszystkie auta oferowane na terenie Unii Europejskiej od 2010 roku, są przystosowane do jazdy na benzynie E10. Wiele starszych też nie powinno mieć problemów, ale już nie jest to regułą.
Wyszukiwarka ministerstwa klimatu
Jak sprawdzić, czy dany samochód można tankować tą benzyną? Z pomocą przyszło Ministerstwa Klimatu i Środowiska, które uruchomiło wyszukiwarkę aut gotowych lub nie na paliwo E10. Jest ona dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl.
Jak informuje portal Interia.pl, wyszukiwarka działa prosto - “wybieramy markę naszego pojazdu, model, a następnie rocznik. Właśnie rocznik odgrywa tu kluczową rolę, ponieważ producenci czasami zmieniają swoje silniki, na przykład dostosowując je do nowszych wymogów norm spalin, i chociaż jednostki nadal mają takie same oznaczania i moc, różnią się niektórymi komponentami”.
Benzyna E10 do diesla?
Okazuje się, jednak, że w wyszukiwarce pojawiają się błędy.
Gdy sprawdzimy Toyotę Avensis dowiemy się zgodnie z prawdą, że silniki 2.0 oraz 2.4 z niektórych roczników nie tolerują benzyny E10 (mają wtrysk bezpośredni). Wyszukiwarka Ministerstwa Klimatu i Środowiska radzi też, żeby nowego paliwa nie lać do silnika 2.0 D-4D, czyli do diesla. Słuszna uwaga, chociaż i tutaj podobno dotyczy to tylko części roczników. Z kolei do diesla 2.2, w obu jego wersjach, można ponoć bez problemu lać E10. No chyba jednak nie - czytamy.
Zdaniem portalu, czasami informacje podawane przez ministerstwo są prawidłowe i bardzo dokładne, są jednak przypadki, kiedy mogą wprowadzać też w błąd.
Czasami można się naciąć, jak w przypadku informacji, że wszystkie Citroeny od 2000 roku tolerują paliwo E10. To prawda, ale wyjątek stanowi model C5 pierwszej generacji z silnikiem 2.0 HPI - czytamy.
Czytaj także: Petycja ws. kontynuacji budowy CPK. "To projekt na miarę budowy autostrad"
Ekologiczne paliwo
Głównym celem E10 jest poprawa jakości powietrza w dużych miastach, gdzie samochody są głównym emitentem zanieczyszczeń.
Polska będzie 18. krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Benzyna ta jest już dostępna w Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Litwie czy Niemczech.
Źródło: interia.pl