Lasek: Zakończenie budowy CPK to perspektywa 10 lat. Wilk: Audyt inwestycji się nawet jeszcze nie rozpoczął
Niestety, dzień bez potrzeby prostowania bzdur wygadywanych przez pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, to najwidoczniej dzień stracony - napisał Maciej Wilk, główny komentator sprawy CPK w polskiej przestrzeni publicznej.
- Lasek powiedział w rozmowie z PAP, że do czasu ewentualnego powstania lotniska centralnego, “w tym, czy w innym miejscu”, nie można doprowadzić do powstania “wąskiego gardła” w transporcie lotniczym szczególnie na Mazowszu.
- Wilk zaznaczył, że lokalizacja lotniska pomiędzy Warszawą i Łodzią jest rekomendowana niezmiennie od 2006 r., a słowa Laska wskazują na “chęć wracania do absolutnych podstaw i do kwestii rozstrzyganych już wielokrotnie”.
- Dodał też, że zwiastowanie opóźnienia budowy CPK przez osobę powołaną do nadzoru nad sprawną realizacją inwestycji podważa wiarygodność pełnomocnika w pełnieniu tej funkcji.
- Zobacz także: "Rest konstytucyjny" Konfederacji. Duda: Na pewno dobrym pomysłem jest to, żeby usiąść i zacząć rozmowę
Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. To jedna z największych inwestycji, jaką zaplanował rząd Zjednoczonej Prawicy.
Przyszłość CPK pod znakiem zapytania
Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek jeszcze na początku roku mówił, że przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego “będzie opóźnienie wobec oficjalnie ogłoszonych, od początku zresztą nierealistycznych planów”.
Nie wiem, czy o 10 lat, ale co najmniej 5-letnie opóźnienie jest bardzo realne - powiedział.
W niedzielę powiedział w rozmowie z PAP, że nim zapadnie decyzja odnośnie dalszych losów CPK, należy wykorzystać potencjał 15 krajowych lotnisk.
Szczególnie efektywnie zwiększyć przepustowość mazowieckich portów lotniczych - zaznaczył Lasek.
Dodał, że do czasu ewentualnego powstania lotniska centralnego, “w tym, czy w innym miejscu”, nie można doprowadzić do powstania “wąskiego gardła” w transporcie lotniczym szczególnie na Mazowszu.
Do słów pełnomocnika rządu ds. CPK odniósł się w mediach społecznościowych członek Zarządu Flair Airlines Maciej Wilk. Zaznaczył, że lokalizacja lotniska pomiędzy Warszawą i Łodzią jest rekomendowana niezmiennie od 2006 r., a słowa Laska wskazują na “chęć wracania do absolutnych podstaw i do kwestii rozstrzyganych już wielokrotnie”.
Wilk: Audyt inwestycji się nawet nie rozpoczął
Dodał, że zwiastowanie opóźnienia budowy CPK przez osobę powołaną do nadzoru nad sprawną realizacją inwestycji podważa wiarygodność pełnomocnika w pełnieniu tej funkcji.
Przypomnijmy, że audyt inwestycji się nawet nie rozpoczął, ale w tym kluczowym zakresie pełnomocnik ma wyrobioną opinię na tyle mocno, że powtarza tę tezę co najmniej po raz 3 w przestrzeni publicznej - napisał Wilk.
Zdaniem Laska Lotnisko Chopina “mogłoby zwiększyć swój potencjał przepustowości bez zwiększania choćby skali oddziaływania hałasu na mieszkańców okolicznych dzielnic lotniska”.
Komentator sprawy CPK zaznaczył, że zwiększenie przepustowości musi być związane z większą skalą operacji, co jest równoznaczne z wieloma startami i lądowaniami, a to oznacza więcej hałasu.
Czytaj także: Co dalej z polską elektrownią jądrową? Jest ostateczna decyzja Ministerstwa Klimatu i Środowiska
"Pomysł ten ma mniej więcej takie same szanse realizacji, jak sugestie Pełnomocnika"
Pełnomocnik ds. CPK stwierdził też, że “rozbudowa lotniska w Modlinie stworzyłaby potencjał dla ruchu realizowanego przez linie niskokosztowe, Radom zaś mógłby przyciągnąć linie czarterowe”.
Ja proponuję, żeby linie lotnicze o nazwie od A do M latały z Modlina a te od N do Z z Radomia. Pomysł ten ma mniej więcej takie same szanse realizacji, jak sugestie Pełnomocnika. Administracyjny podział ruchu NIE UDA SIĘ, chociażby dlatego, że niemożliwe jest stworzenie takich niedyskryminacyjnych reguł podziału ruchu, których by Wizz, Ryan czy Wnter natychmiast skutecznie nie zaskarżyli - napisał Wilk.
Komentator stwierdził, że Lasek powiela też szkodliwy mit “jakoby jedyną możliwą drogą dotarcia do CPK z regionów był pociąg lub samochód”.
Przecież nadal będzie możliwość rozpoczęcia podróży w swoim porcie regionalnym i dotarcie do CPK krajowym połączeniem lotniczym, tak jak to ma miejsce dzisiaj w przypadku połączeń transferowych realizowanych przez Hub WAW - dodał.
Wilk zachęcił do podpisania petycji ws. budowy CPK.
Niestety, dzień bez potrzeby prostowania bzdur wygadywanych przez Pełnomocnika Rzadu da. Likwidacji CPK to najwidoczniej dzień stracony…
1. ”do czasu ewentualnego powstania lotniska centralnego, <<w tym, czy w innym miejscu>>”
Lokalizacja lotniska pomiędzy Warszawa i Łodzią… — Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) January 21, 2024
Źródło: x.com, pap.pl