Europejskie firmy będą musiały się przygotować. Wchodzi Akt o usługach cyfrowych. Co się zmieni?

0
0
0
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

17 lutego 2024 roku zacznie obowiązywać Akt o Usługach Cyfrowych (DSA). Rozporządzenie UE wprowadza zasady moderowania (w tym np. usuwania, treści nielegalnych lub szkodliwych) czy zakaz stosowania tzw. dark patterns, czyli zwodniczych interfejsów internetowych.

  • Rozporządzenie UE jest zwane “konstytucją Internetu” i ma wykreować bezpieczniejszy i bardziej sprawiedliwy świat online dla użytkowników.
  • Akt o Usługach Cyfrowych nakłada odpowiedzialność za treści zamieszczane na platformach internetowych na wszystkie firmy działające w modelu dostawcy usług pośrednich – zapewniające użytkownikom dostęp do treści, produktów i usług.
  • W Polsce ciągle czekamy na przepisy wdrażające Akt o Usługach Cyfrowych - wskazujące m.in. organy właściwe do kontroli stosowania.
  • Zobacz także: Sikorski do dziennikarza TV Republika: Konfabuluje pan. Nie będzie żadnych reparacji

Rozporządzenie UE jest zwane “konstytucją Internetu” i ma wykreować bezpieczniejszy i bardziej sprawiedliwy świat online dla użytkowników.

Kogo dotyczy DSA?

Akt o Usługach Cyfrowych nakłada odpowiedzialność za treści zamieszczane na platformach internetowych na wszystkie firmy działające w modelu dostawcy usług pośrednich – zapewniające użytkownikom dostęp do treści, produktów i usług. W praktyce zapisy dotyczą wszystkich podmiotów udostępniających treści, wyszukiwarek, stron handlowych, sieci społecznościowych, sklepów z aplikacjami, platform podróży czy zakwaterowania.

DSA nie wymaga (aktywnego) monitorowania, czy dostawca przechowuje treści nielegalne, ale w przypadku uzyskania w tym zakresie wiedzy uruchamia szereg mechanizmów, które z jednej strony wymagają od dostawcy działania, ale z drugiej - starają się chronić odbiorców usługi przed nadmiernym i arbitralnym działaniem dostawców - napisał dr Mirosław Gumularz, adiunkt WSB Merito, radca prawny w kancelarii NTL (NewTechLaw.eu).

Czytaj także: Przełomowy eksperyment nad fuzją jądrową. Badacze pochwalili się swoimi. "Duży krok w kierunku stabilnego, niskoemisyjnego źródła energii"

Zmiana sposobu targetowania reklam

W myśl nowych zapisów każda reklama prezentowana konkretnemu odbiorcy przez dostawców platform internetowych na ich interfejsach internetowych będzie musiała być oznaczona w sposób, który pozwoli mu jednoznacznie, zwięźle i w czasie rzeczywistym stwierdzić, że dany przekaz jest reklamą oraz to, jaki podmiot reprezentuje przekaz reklamowy i kto za ten przekaz zapłacił. Konstrukcja treści reklamowej ma także umożliwić użytkownikowi nie tylko znalezienie istotnych informacji na temat głównych parametrów wykorzystanych do określenia odbiorcy, ale i – w stosownych przypadkach – zmiany tych parametrów - skomentowała Lidia Zamecka, Grupa Robocza ds. DSA IAB Polska.

W Polsce ciągle czekamy na przepisy wdrażające Akt o Usługach Cyfrowych - wskazujące m.in. organy właściwe do kontroli stosowania.

Źródło: media.lightscape.pl, prawo.pl

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
0
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo