Bruksela wprowadza nowe przepisy. Mają poprawić jakość powietrza w Unii Europejskiej. Zobacz co grozi na ich łamanie
Parlament Europejski przyjął tymczasowe porozumienie polityczne z krajami Unii Europejskiej w sprawie nowych środków mających na celu poprawę jakości powietrza. Nowa legislacja dotyczy między innymi limitów emisji szkodliwych gazów.
- Parlament Europejski przyjął tymczasowe porozumienie polityczne z krajami Unii Europejskiej.
- Tym razem chodzi o wdrożenie nowych środków mających na celu poprawę jakości powietrza.
- W przypadku naruszenia nowych przepisów krajowych, osoby dotknięte zanieczyszczeniem powietrza będą mogły podjąć działania prawne.
- Zobacz także: Rząd chce przejąć Trybunał Konstytucyjny. Pojawiają się niebezpieczne plany. Jest interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich
Parlament Europejski przyjął tymczasowe porozumienie polityczne z krajami Unii Europejskiej w sprawie nowych środków mających na celu poprawę jakości powietrza. Nowa legislacja dotyczy między innymi limitów emisji NO2 (dwutlenku azotu) i SO2 (dwutlenku siarki).
Nowe przepisy, przyjęte 381 głosami za, 225 przeciw i 17 wstrzymującymi się, mają na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w UE, aby zapewnić obywatelom rzekomo czyste środowisko oraz osiągnąć wizję zerowego zanieczyszczenia powietrza do 2050 r.
Nowe przepisy określają bardziej rygorystyczne limity i wartości docelowe na 2030 r. dla zanieczyszczeń o poważnym wpływie na zdrowie ludzi, w tym pyłu zawieszonego (PM2.5, PM10), NO2 (dwutlenku azotu) i SO2 (dwutlenku siarki). Państwa członkowskie mogą wnioskować o przesunięcie terminu 2030 r. o maksymalnie dziesięć lat, jeśli spełnione zostaną określone warunki - czytamy w komunikacie.
W przypadku naruszenia nowych przepisów krajowych, osoby dotknięte zanieczyszczeniem powietrza będą mogły podjąć działania prawne, a obywatele mogą otrzymać odszkodowanie, jeśli ich zdrowie zostało uszkodzone. W miastach powstanie również więcej punktów pobierania próbek jakości powietrza, a obecnie rozproszone wskaźniki jakości powietrza w całej UE staną się porównywalne, jasne i publicznie dostępne, wymieniono w materiale.
Czytaj więcej: Niemiecka prokurator złożyła rezygnację. Chodzi o aferę Cum-ex. Brorhikler: "Nie jestem zadowolona ze sposobu, w jaki ściga się przestępstwa finansowe w Niemczech"
Paszport środowiskowy dla każdego pojazdu
W zeszły piątek Rada Europejska zaakceptowała stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie rozporządzenia nowych norm spalin Euro 7. Wejdzie w życie 20 dni po opublikowaniu go w Dzienniku Urzędowym. Natomiast data, od której rozporządzenie będzie stosowane, będzie zależeć od rodzaju samochodu.
Rozporządzenie utrzymuje warunki testów i pułapy emisji obecnie obowiązującej normy dla samochodów osobowych i dostawczych. Ustanowiono również bardziej rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin z autobusów i ciężarówek, a także szczegółowe limity dotyczące hamulców.
Dodatkowo unijni biurokraci wprowadzili minimalne standardy wydajności dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.
Rozporządzenie wprowadzi też absurdalny paszport środowiskowy dla każdego pojazdu. Będzie on zawierać informacje na temat efektywności środowiskowej w momencie rejestracji samochodu takie jak limity emisji zanieczyszczeń, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora.
Natomiast przyjęte w zeszłym roku rozporządzenie wprowadzające normy emisji CO2 przewiduje 100 proc. redukcji do 2035 r. zarówno dla samochodów osobowych, jak i dla samochodów dostawczych.
Przepisy Euro 7 uregulują też emisje z samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r., a inne przepisy tego rozporządzenia (np. dotyczące hamulców, opon i trwałości akumulatorów) będą stosowane do nowych, bardziej ekologicznych samochodów osobowych i dostawczych także po 2035 r.
Źródło: dorzeczy.pl, isbnews.pl