Amerykańscy naukowcy badają lek, który może zabić wszystkie lite guzy nowotworowe

Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

Badana jest pigułka, która miałaby niszczyć lite guzy nowotworowe, pozostawiając zdrowe komórki nietknięte. Trwa faza pierwsza badania klinicznego.

• Najnowsze badania opublikowali naukowcy z City of Hope, jednej z największych organizacji zajmujących się badaniem i leczeniem raka w USA.
  • Pigułka na raka jest teraz w fazie pierwszych badań klinicznych, testowana na niewielkiej liczbie pacjentów.
  • Udowodniono już, że lek jest skuteczny w leczeniu komórek pochodzących z raka piersi, prostaty, mózgu, jajnika, szyjki macicy, skóry i płuc.
  • Zobacz także: Austria największym sprzymierzeńcem Rosji? Nie przyjmuje ostrego stanowiska wobec Putina

Naukowcy z City of Hope, jednej z największych organizacji zajmujących się badaniem i leczeniem raka w Stanach Zjednoczonych, opublikowali najnowsze badanie. Wskazali oni, że nowy lek przeciwnowotworowy był w stanie zabić komórki wszystkich badanych guzów, pozostawiając zdrowe komórki nietknięte.

Lek jest ukierunkowany na PCNA - białko, które w swojej zmutowanej formie jest “krytyczne” w replikacji DNA i naprawie wszystkich guzów, które się rozwijają. Pigułka jest teraz w fazie pierwszych badań klinicznych, testowana na niewielkiej liczbie pacjentów.

Dane sugerują, że PCNA ulega unikalnym zmianom w komórkach rakowych. Fakt ten pozwolił nam zaprojektować lek ukierunkowany wyłącznie na postać PCNA w komórkach nowotworowych - powiedziała Linda Malkas, profesor na wydziale diagnostyki molekularnej i terapii eksperymentalnej kalifornijskiego centrum leczenia.

Czytaj także: Pierwsza taka operacja w Polsce. Okuliści wszczepili pacjentce soczewkę teleskopową

Skuteczny lek doustny na raka

Do tej pory badania wykazały, że pigułka może hamować wzrost guza w modelach komórkowych i zwierzęcych. Naukowcy przetestowali lek na ponad siedemdziesięciu liniach komórek nowotworowych.

Udowodniono już, że pigułka jest skuteczna w leczeniu komórek pochodzących z raka piersi, prostaty, mózgu, jajnika, szyjki macicy, skóry i płuc. Lek selektywnie zabija komórki rakowe, zakłóca ich normalny cykl reprodukcyjny.

Źródło: technologynetworks.com, prnewswire.com, pulsmedycyny.pl