Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed pułapkami cenowymi na Black Friday
Nadchodzące okazje cenowe mogą być pułapką. Bądźmy ostrożni i nie podejmujmy pod wpływem emocji pochopnych decyzji. Ostrzeżenia w tej sprawie wysyłają resort rozwoju oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Już w najbliższy piątek będzie miał miejsce tzw. Black Friday mający swoje pochodzenie ze Stanów Zjednoczonych. Dla konsumentów to dzień największych promocji i okazji do tanich zakupów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny, podkreślił, że oprócz podania promocyjnej ceny obowiązkiem sprzedającego jest pokazanie najniższej ceny produktu z 30-tu dni przed obniżką.
Od początku tego roku przedsiębiorcy, którzy informują o obniżce ceny towaru bądź usługi mają obowiązek podawania ceny z 30-tu dni przed obniżką. To jedna ze zmian wprowadzona przez dyrektywę OMNIBUS, która jest szczególnie ważna w kontekście zbliżających się świąt sprzedażowych tzn. Black Friday czy Cyber Monday. Przed wprowadzeniem rozporządzenia klienci nie mieli realnego narzędzia, czy punktu odniesienia do zweryfikowania hasła marketingowego obiecującego wyjątkowe okazje - powiedział prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Zaznaczył on, że dopiero od najniższej ceny z ostatnich 30-tu dni przedsiębiorcy powinni obliczać rabat. Zabezpiecza to kupujących przed nieczystymi chwytami marketingowymi, szczególnie przed manipulowanymi cenami produktów.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii również wydało ostrzeżenie
Ministerstwo Rozwoju i Technologii przed okresem promocji przypomina, że obniżona cena powinna być wyróżniona za pomocą innego koloru lub chwytliwych marketingowo zwrotów. Czas przedświątecznych wyprzedaży i promocji internetowych to okazja dla przestępców. Trzeba zwracać szczególną uwagę na nieznane sklepy, które oferują markowe towary w atrakcyjnych cenach. Zwłaszcza nie należy klikać w nieznane linki przychodzące e-mailem lub w wiadomości SMS.
📅Od 1 stycznia 2023 r. możesz łatwiej porównać ceny towarów i usług.
🛍️Sprzedawca, obok aktualnej ceny, ma obowiązek umieścić informację o najniższej cenie produktu/usługi obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni.
Sprawdzaj informacje na metkach nie tylko w #BlackFriday❗️ pic.twitter.com/JVdLpcj8vU — Ministerstwo Rozwoju i Technologii (@MRiTGOVPL) November 23, 2023
Źródło: radiomaryja.pl