Wspieraj wolne media

Niemcy przejmą rolę Polski w dystrybucji zboża? Trwa walka o Port Szczecin. Amerykański producent chce przechowywać tam klej

0
0
0
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Unsplash

Według doniesień "Rzeczpospolitej" elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. Jego kupcem jest amerykańska firma, która jest producentem klejów. Amerykanie mają inne plany na przyszłość tego elewatora.

  • Elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji.
  • Jego kupcem jest amerykańska firma, która jest producentem klejów.
  • Istnieje zagrożenie, że polską rolę w eksporcie zboża przejmie niemiecki port Mukran.
  • Zobacz także: Poznaj dzieje husarii – symbolu polskich zwycięstw

Według doniesień "Rzeczpospolitej" elewator zbożowy Andreas w Porcie Szczecin ma zostać sprzedany i wycofany z eksploatacji. Jego kupcem jest amerykańska firma, która jest producentem klejów, która chce zlikwidować terminal do przeładunku zbóż i na jego terenie przechowywać składniki do produkcji klejów, w tym mocznik.

Jak pokazują dane pokazane przez "Rzeczpospolitą", terminal Andreas ma duże znaczenie dla eksportu polskich zbóż – rocznie przeładowuje około 650 tys. ton zbóż i pasz, z tego około 500 tys. ton zbóż.

W skali roku te 650 tys. przeładowanych ton to nieco ponad 6 proc. przeładunków, ale dużą rolę odgrywa w tym przypadku lokalizacja, bowiem rolnicy z Zachodniopomorskiego mogą zboże odwieźć tylko do Szczecina lub do mniejszych terminali w Świnoujściu i Kołobrzegu – podkreśla "Rz".

Czytaj więcej: W czerwcu powróci temat wiatraków? Mocne słowa posła Suwerennej Polski. Ozdoba: "To jest realizacja zobowiązania wobec Republiki Federalnej Niemiec"

Niemcy przejmą rolę Polski w dystrybucji zboża?

Warto zauważyć, że jeśli zamknięty zostanie jeden z największych terminali w zachodniej części Polski, to odpowiedzialność za dystrybucję zbożem może przejąć niemiecki Mukran, który jest najbliżej Portu Szczecin. Bliskość i koszty transportu odgrywają dużą rolę w atrakcyjności polskiego zboża. Jak powiedział prezes Daku International Dariusz Kutzias, elewator Andreas powinien dalej obsługiwać towary rolne, bo dobrze służy polskim rolnikom. 

Jeśli nie ma innego wyjścia, powinien zainteresować się tym Skarb Państwa - zaznaczył prezes Daku International Dariusz Kutzias.

Dziennik zwraca uwagę, że terminal w Szczecinie to już trzeci, którego losy budzą niepokój producentów i brokerów zboża. W krótkim czasie został unieważniony wynik przetargu na terminal zbożowy w Gdyni, a przetarg na terminal w Gdańsku – odwołany bez podania przyczyn.

Źródło: dorzeczy.pl, rp.pl

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
0
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo