Interwencje polityków Konfederacji ws. strajku polskich przewoźników na granicy z Ukrainą
Witold Tumanowicz i Michał Wawer z Konfederacji interweniowali w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie polskich przewoźników, którzy już od kilku dni strajkują na granicy z Ukrainą.
- W tym samym czasie na przejściu granicznym interweniował poseł Konfederacji Grzegorz Braun wraz z Tomaszem Buczkiem.
- Politycy Konfederacji udali się m.in. do wójta gminy Radymno Bogdana Szylara, gdzie został zarejestrowany i zgłoszony protest przewoźników.
- Buczek informował w mediach społecznościowych o problemach, jakie napotkali po drodze.
- Zobacz także: Do Polski mają popłynąć fundusze z KPO, z puli REPowerEU. Ta kwota to jednak kropla w morzu
Politycy Konfederacji mocno angażują się w protest przewoźników, którzy od 6 listopada blokują przejścia graniczne z Ukrainą w Hrebennem, Dorohusku i Korczowej. Blokada jest związana z liberalizacją przepisów w sprawie transportu międzynarodowego na terenie Unii Europejskiej.
Witold Tumanowicz z Konfederacji poinformował w mediach społecznościowych o interwencji w Ministerstwie Infrastruktury ws. polskich przewoźników.
Interweniujemy w obronie branży transportowej w obronie polskich firm i pracowników w Ministerstwie Infrastruktury! Wszystko przez nieuczciwą konkurencję ze strony ukraińskich przewoźników oraz politykę UE, na którą przyzwala polski rząd! - napisał polityk.
Razem z kol. @MichalWawer interweniowaliśmy dzisiaj w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie polskich przewoźników, w tym samym czasie poseł @GrzegorzBraun_ wraz z @buczek_tomasz byli na przejściu granicznym, a następnie interweniowali u wójta Radymna ws. #StrajkuPrzewoznikow w… pic.twitter.com/2akDn0TRi7 — Witold Tumanowicz (@WTumanowicz) November 15, 2023
W tym samym czasie poseł Konfederacji Grzegorz Braun wraz z Tomaszem Buczkiem byli na przejściu granicznym. Spotkali się tam z protestującymi oraz przedstawicielami Straży Granicznej i lokalnych władz.
Incydent na granicy i interwencja Brauna
Według relacji Buczka, kiedy transportowcy pokazywali im infrastrukturę przejścia granicznego, “jeden z ukraińskich tirów pędził drogą pod zakaz”. Kierowcy poprosili Brauna o interwencję w sprawie tego zajścia. Buczek twierdzi, że odbyła się rzeczowa rozmowa z komendantem Straży Granicznej.
Podczas gdy transportowcy pokazywali nam infrastruktura przejścia granicznego jeden z ukraińskich tirów pędził drogą pod zakaz. Kierowcy poprosili posła o interwencje. Właśnie udajemy się na przejście graniczne z interwencją w sprawie napotkane zajścia. #StrajkPrzewoźników pic.twitter.com/609VYOtekp — Tomasz Buczek (@buczek_tomasz) November 15, 2023
Następnie Braun udał się do wójta gminy Radymno Bogdana Szylara, gdzie został zarejestrowany i zgłoszony protest przewoźników.
Napięta sytuacja w Korczowej
Niestety na drodze problemy wszczynają Ukraińcy i nie możemy pojechać starą drogą. Policja kieruje nas objazdem na autostradę a mieliśmy w planach porozmawiać z blokującymi drogę obywatelami Ukrainy - napisał Buczek, dołączając do tego wpisu nagranie, opublikowane przez jednego z organizatorów protestu i działacza Konfederacji, Rafała Meklera.
Wideo przedstawia sytuację w rejonie Korczowej.
Udajemy się obecnie z posłem @GrzegorzBraun_ do wójta Radymna. Niestety na drodze problemy wszczynają Ukraińcy i nie możemy pojechać starą drogą. Policja kieruje nas objazdem na autostradę a mieliśmy w planach porozmawiać z blokującymi drogę obywatelami Ukrainy. https://t.co/YVzeIhwtNI — Tomasz Buczek (@buczek_tomasz) November 15, 2023
Według relacji Buczka, wójt wysłuchał stanowiska Konfederacji i “okazał się osobą bardzo trzeźwo stojącą na zbieżnym z nami stanowisku co do zasad funkcjonowaniu protestu”.
Później poseł złożył wizytę w Komendzie Powiatowej Policji w Jarosławiu, w trybie interwencji poselskiej, pytając o działania policji, będące wbrew ustaleniom ze strajkującymi i wbrew zapisom zgłoszenia strajku do wójta Radymna.
Czytaj także: Bocheński: Mniej zamożni będą mieli zakaz wjazdu, a ci, których stać na auto za kilkaset tysięcy, będą zatruwali powietrze
Czego chcą polscy przewoźnicy?
Kluczowym wymogiem, jaki stawiają polscy przewoźnicy jest przywrócenie systemu wydawania zezwoleń na pracę w UE dla ukraińskich przewoźników i zmniejszenie ich ilości do poziomu sprzed rosyjskiej inwazji na Ukrainę, tj. 200 tys. rocznie. Chcą też zaostrzenia zasad przewozu EKMT czy wprowadzenia osobnej kolejki w systemie elektronicznym dla pojazdów transportowych zarejestrowanych na obszarze UE.
Źródło: kresy.pl, x