Niezwykłe odkrycie na Marsie. Dwa niezależne łaziki marsjańskie dokonały przełomu? Przed naukowcami z NASA czeka długa analiza materiału skalnego

Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

W kanionie Gediz Vallis, odkrywający Marsa łazik Curiosity natknął się na kryształy z siarki. Eksperci nie są w stanie ustalić jak doszło do powstania tej formacji. Natomiast kilka dni później NASA poinformowała o przełomowym odkryciu łazika Perseverance. Może ono znacząco zmienić postrzeganie ludzi na temat życia w kosmosie.

W kanionie Gediz Vallis, odkrywający Marsa łazik Curiosity natknął się na kryształy z siarki. Jedna z nich nazwana "Mammoth Lakes" była na tyle duża, że robot mógł użyć działającego na jego pokładzie wiertła i przeanalizować zebrany w ten sposób materiał. Robot już od października 2023 r. badał teren bogaty w siarczany - zawierające siarkę związki, które prawdopodobnie powstały w czasie odparowywania miejscowej wody. Czystą siarkę znalazł jednak po raz pierwszy i nie wiadomo, jaki jest związek powstania tych kryształów z obecnością innych, zawierających siarkę minerałów.

Eksperci nie są obecnie w stanie wytłumaczyć takiego zjawiska, jednakże Curiosity znalazł całe pole formacji, które wyglądają tak samo, jak siarkowa skała, którą już zdążył przebadać.

Odkrycie pola skał utworzonych z czystej siarki to jak znalezienie oazy na pustyni - podkreślił Ashwin Vasavada z JPL w NASA.

Nie powinno ono się tam znajdować, więc teraz musimy wyjaśnić jego obecność. Odkrywanie nietypowych, dziwnych znalezisk czyni jednak eksplorację planet tak ekscytującą - dodał naukowiec.

Czytaj więcej: Polaków czekają kolejne podwyżki opłat. Ceny wzrosną nawet o kilkadziesiąt procent. Politycy Prawa i Sprawiedliwości podnoszą alarm

Drugi amerykański łazik Perseverance natrafił na podobne odkrycie

Kilka dni później w czwartek NASA poinformowała o drugim podobnym odkryciu, tym razem dokonane przez inny niezależny łazik Perseverance. Analiza za pomocą instrumentów na pokładzie łazika wskazuje, że skała posiada cechy pasujące do definicji możliwego wskaźnika starożytnego życia. Skała wykazuje chemiczne sygnatury i struktury, które mogły zostać utworzone przez życie miliardy lat temu, gdy obszar badany przez łazik zawierał bieżącą wodę. Zespół naukowy rozważa inne wyjaśnienia obserwowanych cech, a przyszłe kroki badawcze będą wymagane, aby ustalić, czy starożytne życie jest wiarygodnym wyjaśnieniem.

Skała została pobrana 21 lipca, gdy łazik badał północny skraj Neretva Vallis, starożytną dolinę rzeczną o szerokości 400 metrów, która została wyrzeźbiona przez wodę wpadającą do krateru Jezero.

Źródło: space24.pl, nasa.com, x.com