Lokomotywa na wodór może zrewolucjonizować transport kolejowy. PESA otrzymała ważne pozwolenie. Wkrótce rozpoczną się pierwsze testy
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra wydał ważne pozwolenie dla polskiego transportu kolejowego. PESA zaprezentowała pierwszą w naszym kraju lokomotywę na wodór.
- Inżynierowie z PESA przez kilka lat pracowali nad lokomotywą napędzaną silnikiem na wodór.
- W ostatnim czasie spółka prowadziła wewnętrzne testy sprawności lokomotywy i oceniała jakość tej technologii.
- Teraz nadeszła pora na prawdziwe testy tym razem z udziałem pasażerów i regularnych linii kolejowych.
- Zobacz także: Ustawa budżetowa ulegnie modyfikacji. Premier Mateusz Morawiecki wyjaśnił jakie zmiany zajdą w budżecie. "Dokonaliśmy rewizji ustawy budżetowej"
PESA i jej inżynierowie opracowali ciekawy projekt lokomotywy zasilanej na wodór. Spółka przy realizacji projektu musiała współpracować z różnymi partnerami technologicznymi w tym z zagranicy. Same prace nad wdrożeniem elementów napędu wodorowego do lokomotywy rozpoczęti juzw 2019 roku.
Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie - powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
To jest NEWS! Zaprojektowana i wybudowana w bydgoskiej fabryce PESA lokomotywa wodorowa otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Sercem SM42-6Dn jest zeroemisyjny napęd wodorowy, w którym za wytwarzanie energii odpowiedzialne są… pic.twitter.com/zNLb97Nm1T — Mateusz Magdziarz (@matt_magdziarz) June 9, 2023
Czytaj więcej: Niemiecka polityk obszar dawnej NRD nazwała "Niemcami Środkowymi". Sugeruje, że część Polski to "Niemcy Wschodnie"?
Rewolucyjna i ekologiczna lokomotywa na polskich torach
Z kolei prezes PESA Krzysztof Zdziarski zapowiedział, że kierowana przez niego firma pracuje nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych. Dopuszczona do eksploatacji lokomotywa jest wyposażona w zero emisyjny napęd wodorowy.
Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy - czytamy w oświadczeniu PESA.
Lokomotywa została wyposażona w system jazdy autonomicznej, dający maszyniście większą swobodę przy realizacji innych czynności.oraz system rozpoznawania przeszkód.
Źródło: magnapolonia.org, tvp.info