Gdański port bije rekordy. Największy wzrost przeładunku spośród wszystkich portów w Europie
W porównaniu do roku poprzedniego ilość przeładowanych ładunków wzrosła o 40 procent, co stanowi największy wzrost spośród wszystkich portów w Europie – podaje bankier.pl.
- Port Gdańsk odnotował w 2022 roku znaczący wzrost przeładowanych towarów.
- W 2021 roku, jak podaje Eurostat, Port w Gdańsku obsłużył 45 milionów ton ładunków.
- W 2022 roku ilość przeładowanych ładunków wzrosła do 63,1 miliona ton.
- Zobacz także: Miało nie żyć - wkrótce w kinach. Fundacja Życie i Rodzina przygotowała film o aborcji w Polsce
Port w Gdańsku bije rekordy
Według danych opublikowanych przez Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat), Port Gdańsk odnotował w 2022 roku spektakularny wzrost przeładowanych towarów. W porównaniu do wyników uzyskanych w 2021 roku ilość przeładowanych ładunków wzrosła o 40 procent, co stanowi największy wzrost spośród wszystkich portów w Europie – czytamy na bankier.pl.
W 2021 roku, jak podaje Eurostat, Port w Gdańsku obsłużył 45 milionów ton ładunków. W roku kolejnym ta liczba wzrosła już do 63,1 miliona ton. W ten sposób Gdańsk wyprzedził inne europejskie porty, takie jak Bremerhaven, w którym przeładowano 42,7 miliona ton, czy Barcelonę z wynikiem 57,4 miliona ton. Port w Gdańsku zbliżył się również do wyników z Marsylii, gdzie przeładowano 66,9 miliona ton ładunków.
Trzy największe porty w Europie to nadal Rotterdam w Holandii, gdzie przeładowano 427 milionów ton, Antwerpia-Brugia w Belgii z wynikiem 254 milionów ton i Hamburg w Niemczech, gdzie przeładowano 103 miliony ton. Wszystkie te porty są zlokalizowane na wybrzeżu Morza Północnego – czytamy na bankier.pl.
Drugi największy na Bałtyku
W 2022 r. roku gdański port stał się drugim największym na Bałtyku. Pierwszym portem jest rosyjski Ust-Ługa (113 mln ton). Na trzecim miejscu jest Primorsk (52,9 mln ton), a na czwartym St. Petersburg (35,6 mln ton). Port w Gdańsku jest też największym portem kontenerowym na Bałtyku.
Wpływ na wyniki przeładunkowe Portu Gdańsk miały inwestycje, zwłaszcza w Porcie Wewnętrznym, gdzie zmodernizowano około 5 km uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów.
W ciągu ostatnich sześciu lat przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o 83 proc., osiągając w 2022 r. najwyższy wynik w historii. W ostatnich 6 latach wartość zrealizowanych inwestycji przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, jak i podmioty zewnętrzne (kontrahenci, Urząd Morski, PKP PLK) przekroczyła 4,8 mld zł. Planowane i w trakcie realizacji są kolejne przedsięwzięcia opiewające na ponad 4,2 mld zł.
Źródło: bankier.pl