Chińskie biobanki genomowe są największe na świecie. Komunistyczne władze sprawują pełną kontrolę nad badaniami. Naukowcy na całym świecie zaniepokojeni chińskim protekcjonizmem

Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

Chiny inwestują miliardy dolarów na pozyskanie danych genetycznych ze swojej ogromnej populacji 1,4 miliarda ludzi. Chiński rząd uruchamia teraz narodowe badanie genetyczne, aby zebrać dokładne informacje. Pekin zamyka się jednak na współpracę z naukowcami z zagranicy w tej dziedzinie.

• Chiny inwestują miliardy dolarów na pozyskanie danych genetycznych od swoich obywateli, aby uzyskać jak najwięcej informacji.
  • Naukowcy podkreślają, że taka duża ilość zebranych informacji o własnych obywatelach pozwoli różnym rządom na wiele działań.
  • Pekin nie zamierza dzielić się z pozyskanymi informacjami i zamyka się na współpracę z naukowcami z zagranicy w tej dziedzinie.
  • Zobacz także: Polityk prawicowej Alternatywy dla Niemiec został zaatakowany. Twierdzi, że zrobili to imigranci

Jak podaje "CNN" Chiny inwestują miliardy dolarów na pozyskanie danych genetycznych ze swojej ogromnej populacji 1,4 miliarda ludzi. Krajowe badanie i zamknięcie na globalną współpracę.są częścią nowych przepisów dotyczących zasobów genetycznych Chin, które weszły w życie w lipcu. Niektórzy eksperci ostrzegają jednak, że to potencjalnie obrócić się przeciwko Pekinowi.

Rząd chce mieć bardzo mocną rękę w tej dziedzinie, ponieważ zdaje sobie sprawę, że ma to ogromny potencjał gospodarczy, ale ... Chiny potrzebują międzynarodowej współpracy, aby wykorzystać ten potencjał. Obecnie masz kopalnię złota tuż przy drzwiach, ale tak naprawdę nie wiesz, jak je wydobyć - powiedziała prof. Joy Y. Zhang, dyrektor Centre for Global Science and Epistemic Justice.

W ostatnich latach chińscy naukowcy i władze podkreślają, że materiał genetyczny może być przydatny w badaniu i leczeniu chorób; opracowywaniu produktów farmaceutycznych i wyrobów medycznych; oraz w lepszym zrozumieniu, w jaki sposób powstają wady wrodzone lub w jaki sposób geny przyczyniają się do długowieczności danej osoby. To szczególnie ważne, biorąc pod uwagę zbliżający się kryzys demograficzny w Chinach, gdy wskaźnik urodzeń spada, a siła robocza starzeje się.

Chiny zgromadziły największe na świecie zasoby genomowe

Ogromne ilości danych genetycznych już istnieją w biobankach i ośrodkach badawczych w całym kraju. W 2015 roku rząd stwierdził, że jego baza danych jest największa na świecie, z około 44 milionami wpisów, według chińskich naukowców.

Chiny zgromadziły największe zasoby genomowe na całym świecie - powiedziała Anna Puglisi dyrektor programów biotechnologicznych w Centrum Bezpieczeństwa i Nowych Technologii w Georgetown.

Puglisi zaznaczyła, że zbieranie takich danych daje przewagę w rozwiązywaniu problemów.

Dostęp do tego rodzaju danych, zarówno własnych, jak i z innych miejsc na świecie, daje przewagę w rozwiązywaniu niektórych z tych problemów - podkreśliła.

Pobieranie próbek biologicznych w Chinach jest nadal bardzo rozdrobnione. Wiele mniejszych instytucji nie ma odpowiedniej infrastruktury do selekcji, identyfikacji i przechowywania materiału genetycznego w sposób, który czyni go użytecznym w badaniach naukowych.

Krajowe badanie ludzkich zasobów genetycznych, którego celem jest centralizacja i standaryzacja istniejących danych z instytutów i ośrodków badawczych będzie przeprowadzane co pięć lat. Władze prowincji będą gromadzić informacje w swoich regionach, a następnie przekazywać je krajowemu ministerstwu nauki, zgodnie z nowymi zasadami. Przepisy kładą nacisk na ważne rodziny genetyczne i mieszkańców określonych regionów, takich jak osoby z chorobami dziedzicznymi lub specjalnymi cechami fizycznymi lub cechami adaptacyjnymi.

Przepisy zapewniają, że gromadzenie zasobów genetycznych w Chinach będzie odbywać się z poszanowaniem prawa do prywatności ich dawców, będzie pochodzić z pisemnej świadomej zgody i będzie zgodne z oceną etyczną. Jednak społeczność międzynarodowa od dawna obawia się wykorzystania przez Chiny danych genetycznych w działaniach policyjnych.

Czytaj więcej: Film o wielkim polskim ekonomiście dostępny za darmo - "Roman Rybarski. Recepta na rozwój"

Chiny chcą mieć pełną kontrolę

Podejście do ludzkich zasobów genetycznych jest tak rygorystyczne, że zapewnia wyłączny dostęp obywatelom Chin z siedzibą w Chinach w celu przeprowadzenia tych badań. Urzędnicy twierdzą, że surowsze ograniczenia są konieczne, aby zapobiec nielegalnemu odpływowi chińskiego materiału genetycznego. Chiny chcą ustanowić to, co niektórzy eksperci nazywają suwerennością genomową, co oznacza pełną kontrolę nad materiałem genetycznym w ich kraju.

Brytyjski Biobank, baza danych wspierana przez rządową National Health Service, zapewnia anonimowe dane genetyczne od mieszkańców Wielkiej Brytanii naukowcom z całego świata, którzy używają ich do dokonywania nowych odkryć naukowych, zgodnie ze stroną biobanku.

Podobnie w Stanach Zjednoczonych, agencja rządowa National Institutes of Health prowadzi bazę danych informacji genomicznych generowanych przez badania finansowane przez NIH do których uprawnieni naukowcy z całego świata mogą ubiegać się o dostęp. Chiny natomiast chcą bronić dostępu do swoich zasobów.

Źródło: salon24.pl