Atak na Most Krymski - SBU ujawnia szczegóły operacji
Według najnowszych informacji, Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) już od wiosny 2022 roku kierowała się z zamiarem dokonania wysadzenia Mostu Krymskiego. Szef SBU, Wasyl Maluk, potwierdził, że październikowy atak, który zaowocował zniszczeniem części mostu, został przeprowadzony przy użyciu ciężarówki wypełnionej materiałami wybuchowymi. Ukraiński wojskowy ujawnił kluczowe szczegóły tej operacji.
- Zobacz także: Atak na Most Krymski - SBU ujawnia szczegóły operacji
Służba Bezpieczeństwa Ukrainy już od wiosny 2022 roku przygotowywała się do przeprowadzenia ataku na Most Krymski. Wasyl Maluk, szef SBU, potwierdził, że październikowy zamach, który spowodował znaczne uszkodzenia mostu, został przeprowadzony przy wykorzystaniu ciężarówki wypełnionej materiałami wybuchowymi. Atak ten stanowił efekt długotrwałych przygotowań ukraińskich służb.
Operacja Wysadzenia Mostu: Szczegóły Przeprowadzenia Ataku
Pierwszy atak na Most Krymski miał miejsce 8 października 2022 roku, dzień po urodzinach Władimira Putina. W jego ramach ciężarówka, w której ukryto materiały wybuchowe owinięte w folię, została wykorzystana jako narzędzie przeprowadzenia zamachów. Szef SBU, Wasyl Maluk, podkreślił, że zarówno ten, jak i kolejny atak w lipcu 2023 roku, zostały zaplanowane i przeprowadzone wyłącznie przez Ukraińców, bez udziału zagranicznych służb specjalnych.
Ukraińcy publikują dotychczas tajne informacje o zeszłorocznym ataku na most krymski. Materiały wybuchowe zostały ukryte w rulonach folii, a podczas przekraczania mostu Ukraińcy wysadzili w powietrze ciężarówkę z Bogu ducha winnym kierowcą. W ciężarówce był ekwiwalent 21 ton… pic.twitter.com/K7iPYTITo3 — Kapitan Żbik (@DrakkonRaa) August 19, 2023
Przygotowanie ataku nie ograniczało się jedynie do wyboru ciężarówki jako środka przewozu materiałów wybuchowych. Rozważano różne scenariusze, w tym użycie wagonów towarowych lub beczek z ropą, aby ukryć ładunek. Ostatecznie wybrano metodę owinięcia materiałów wybuchowych w folię celofanową, by stworzyć pozory transportu cywilnego i uniknąć podejrzeń.
Transport ryzykownego ładunku: omijanie pułapek elektronicznych
Przewiezienie materiałów wybuchowych do celu było skomplikowanym zadaniem, zwłaszcza z uwagi na obecność specjalnych systemów walki elektronicznej w okolicach Mostu Krymskiego, które utrudniają nawigację GPS. Szef SBU podkreślił, że Służba Bezpieczeństwa Ukrainy musiała stawić czoło tym wyzwaniom, wykorzystując własne możliwości.
Źródło: tvmn.pl, RMF24