W kinach krótki western analnego niepokoju Pedro Almodóvara
Kinem analnego niepokoju określam filmy ukazujące namiętności, jakie targają pederastami, bez zbytniego epatowania szczegółami anatomicznymi na ekranie. Filmy takie mają kreować pozytywny wizerunek pederastów wśród kobiet heteroseksualnych i dawać homoseksualistom wrażenie, że mają takie same przeżycia jak osoby ze skłonnościami seksualnymi zgodnymi z interesem gatunkowym. Dla wolnego od politycznej poprawności konserwatysty często ten wizerunek jest karykaturalny i, wbrew intencjom twórców, ukazuje styl życia pederastów jako ułomny względem życia związków mężczyzn i kobiet.
Najnowszy film świetnego hiszpańskiego reżysera i autora scenariusza, nie ukrywającego swojej tęczowej orientacji, Pedro Almodóvara jest tego przykładem. Film traktuje o namiętnościach, jakie targają dwoma gejami z dzikiego zachodu, szeryfem i pastuchem.
Wyświetlany w kinach całej Polski, film „Dziwne ścieżki życia” trwa tylko 30 minut, i ukazuje spotkanie po latach dwu kochanków, ich konflikt oraz niespełnioną miłość (drobny epizod z historii, której nie pokazał reżyser – bo miał pomysł jedną na scenę, a nie na cały film – pomysłem było to, że jego bohaterzy nie mają przyszłości, tylko epizod – to akurat trafna metafora najczęstszej relacji pederastów).
Po tym krótkim metrażu przez godzinę reżyser opowiada, mówiąc rzeczy oczywiste bez zbytniego polotu, o swoim filmie. Z tej opowieści widz dowiaduje się, że dla reżysera liczyła się ta jedna scena, brak filmów o namiętnościach między starymi pederastami (wykluczenie starych ze społeczności pederastów to znana kwestia w tym środowisku – pop kultura narzuca nam nierealny obraz pederastów jako młodych i atrakcyjnych, dyskryminując tych starych), i, że żywi on pogardę dla amerykańskiej popkultury.
Moim zdaniem 30 minut filmu i 60 minut gadania to genialny patent na to, jak zrobić film nie wydając za dużo na produkcję. Koszty tej taniej produkcji można byłoby jeszcze bardziej obniżyć, gdyby reżyser zrezygnował w ogóle z kręcenia filmu i ograniczył się do nagrania na telefonie wypowiedzi, jaki by to film zrobił.
W filmie wystąpili: Ethan Hawke (w roli dbającego o higienę i stawiającego wyżej sprawiedliwość niż romanse), Pedro Pascal (w roli niedbającego o higienę, który chce wykorzystać romans sprzed lat i swoją seksualność), i Jason Fernández (w roli syna psychopaty, który zamordował wdowę szwagierkę szeryfa, i teraz jest chroniony przez ojca przed odpowiedzialnością). Ćwierć wieku wcześniej, młodego szeryfa i pastucha łączył płomienny romans.