Wspieraj wolne media

Syn Jana Kulczyka sprzedał udziały w Autostradzie Wielkopolskiej

0
0
0
Sebastian Kulczyk
Sebastian Kulczyk / Fot. PAP/Paweł Jaskółka

Sebastianowi Kulczykowi udało się sprzedać udziały w autostradowych spółkach. Przejął je francuski fundusz inwestycyjny Meridiam - informuje "Rzeczpospolita".

Wartość całej transakcji sięga 3 mld zł

Po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż autostradowej grupy. W ostatnich dniach transakcja została dopięta. KI One Kulczyka miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) i 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.)

Sprzedane zostały również Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków autostrady A2, oraz budowlana spółka A2 Route. Nabywcą aktywów jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam - informuje "Rzeczpospolita".

Szacuje się, że wartość całej transakcji wyniosła około 3 mld zł. Meridiam w Polsce pojawił się w 2008 r. wraz z planami budowy A2 na turniej piłkarski Euro 2012. Z czasem pozyskał też udziały m.in. w Niemczech (autostrada A5), Słowacji (autostrada R1), we Francji (welodrom w Saint-Quentin-en-Yvelines) czy w Stanach Zjednoczonych (port Miami Tunnel i autostrada North Tarrant Express Highway).

Jak czytamy w dzienniku, sprzedaż pakietów koncesyjnych spółek AWSA, AWSA II oraz AESA i A2 Route jest częścią długofalowej strategii inwestycyjnej firmy Kulczyk Investments. To zakończenie 30-letniego procesu budowy wartości tych aktywów i początek kolejnego etapu międzynarodowej strategii Grupy.

Meridiam to francuski fundusz specjalizujący się w inwestycjach infrastrukturalnych. Obecnie zarządza aktywami wartymi 18 mld dolarów, a od momentu powstania zainwestował w ponad sto projektów transportowych, budowlanych i związanych z usługami publicznymi.

Drogowy biznes Kulczyka

Autostrada Wielkopolska (AWSA) została utworzona w listopadzie 1992 roku. Była odpowiedzialna za budowę i eksploatację 146-kilometrowego fragmentu autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem. Budowa tego odcinka kosztowała 875 mln euro i została sfinansowana wyłącznie z pieniędzy prywatnych oraz kredytów, bez udziału pieniędzy z budżetu państwa.

Z kolei Autostrada Wielkopolska II (AWSA II), powołana do życia w lutym 2009 roku, była odpowiedzialna za budowę i eksploatację autostrady A2 między Świeckiem a Nowym Tomyślem. Została oddana do użytku pod koniec 2011 roku. Całkowity koszt realizacji tego projektu wyniósł ponad 1,5 mld euro.

 

 

Źródło: money.pl

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
0
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo