Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych. Trybunał Konstytucyjny zajmuje się Programem Szczepień Ochronnych. Samowolne działanie Głównego Inspektora Sanitarnego
Na stronach rządowych opublikowano we wtorek projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych. Regulacja stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z maja tego roku.
- Na początku maja Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok w sprawie samowolnych działań Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
- Instytucja ta opublikowała Program Szczepień Ochronnych zawierający informacje niezgodne z tymi określonymi w ustawie.
- Ministerstwo Zdrowia opublikowało ostatecznie projekt obowiązkowych szczepień ochronnych.
- Zobacz także: Orlen rozpoczyna budowę dwóch farm fotowoltaicznych. Obajtek: "Rozpoczynamy kolejne inwestycje w zeroemisyjną energetykę"
Trybunał Konstytucyjny orzekł 9 maja bieżącego roku, że ogłoszenie Programu Szczepień Ochronnych przez komunikat Głównego Inspektora Sanitarnego było niekonstytucyjnym działaniem. Zdaniem sędziów, program ten powinien zostać opublikowany w rozporządzeniu. Jednakże TK nie zakwestionował samego obowiązku poddawania się szczepieniom. We wtorek na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych.
Projekt określa liczbę dawek i terminy ich podawania uwzględniając wiek osoby szczepionej. Upływ terminu wskazanego na wykonanie szczepienia skutkuje możliwością wszczęcia postępowania egzekucyjnego przez uprawniony organ administracji publicznej, o ile upływ tego terminu nie wynika ze stwierdzenia przez lekarza przemijających lub trwałych przeciwskazań do wykonania szczepienia.
W Ocenie Skutków Regulacji projektu wskazano, że obowiązkiem szczepień ochronnych ze względu na wiek objętych jest 19 mln dzieci i młodzieży do 19 roku życia.
Trybunał Konstytucji obroni wolność Polaków?
TK za niezgodny z konstytucją uznał art. 17 ust. 11 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Przepis ten zakłada, że Program Szczepień Ochronnych na dany rok ze szczegółowymi wskazaniami terminów i liczby dawek szczepień jest ogłaszany przez Głównego Inspektora Sanitarnego w komunikacie publikowanym w dzienniku urzędowym ministra zdrowia.
Sędzia sprawozdawca Justyn Piskorski w uzasadnieniu wyroku podkreślił, że Program Szczepień Ochronnych wskazuje termin wymagalności szczepień ochronnych, liczbę dawek i w konsekwencji wywiera wpływ na obowiązki jednostki. Ponadto program zawierał informacje, które nie zostały uwzględnione w konstytucyjnych dokumentach i ustawach.
Poddanie jednostki obowiązkowi szczepień ochronnych, czy też ponoszenie odpowiedzialności za jego niezrealizowanie, stanowi istotną ingerencję w prawa podmiotowe. Ponieważ niezrealizowanie obowiązku zostało powiązane z poważnymi konsekwencjami dla jednostki, to musi ona być w stanie precyzyjnie ustalić treść tego obowiązku. Z tego punktu widzenia sytuacja, w której jego treść jest współkształtowana komunikatem GIS, niebędącym aktem prawa powszechnie obowiązującego, jest niedopuszczalna - podkreślili sędziowie Trybunału Konstytucyjnego.
TK zasugerował w pierwszej kolejności zmianę rozporządzenia przez Ministra Zdrowia.
Minister Zdrowia może rozważyć określenie w drodze rozporządzenia terminów wymagalności obowiązkowych szczepień i liczby dawek poszczególnych szczepień. Powinno to umożliwić osiągnięcie efektu dwutorowej spójności normatywnej - stwierdził sędzia Justyn Piskorski.
Źródło: radiomaryja.pl