Ponad 820 tys. zł kary dla operatora parkingów. Konsumenci zostali wprowadzeni w błąd
Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska i wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark.
APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów m.in. przy szpitalach i centrach handlowych, jednak do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę.
Prezes UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów - spółka musi zapłacić ponad 820 tys. zł kary (822 850 zł).
Ograniczanie sposobów składania reklamacji
Operator parkingów ograniczał konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście.
Ponadto, spółka informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni. Jest to jednak sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację.
Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Urząd przypomniał, że nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.
Czytaj także: Pierwsza Komunia Święta. Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu?
Konsumenci zostali wprowadzeni w błąd
Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na “wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. UOKiK zaznaczył, że twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.
Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika.
Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem - powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Parkingi pod lupą UOKiK
Wezwania miękkie do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały też spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy.
Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.
Źródło: uokik.gov.pl