Ordo Iuris chce uchylenia uchwały wprowadzającej Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Składa wniosek do wojewody
Jakiś czas temu Rada miasta stołecznego Warszawa przyjęła uchwałę wprowadzającą Strefę Czystego Transportu. Ordo Iuris wskazuje, że dokument narusza konstytucyjne prawa i wolności.
- Podniesiono m.in., że uchwała w sposób nieprecyzyjny określa granice Strefy Czystego Transportu i w sposób sprzeczny z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
- Ordo Iuris zwrócił się z wnioskiem do Wojewody Mazowieckiego, aby ten uchylił uchwałę Rady m. st. Warszawy.
- Wojewoda może w przeciągu 30 dni od przedłożenia mu uchwały ją uchylić lub zaskarżyć do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
- Zobacz także: PiS "wzywa wszystkich". 11 stycznia pod Sejmem "Protest Wolnych Polaków"
7 grudnia 2023 r. po burzliwych, trwających siedem godzin obradach, Rada m. st. Warszawy przyjęła uchwałę XCI/2974/2023 w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy Strefy Czystego Transportu. Uchwała już od etapu projektu poddawanemu pod konsultacje społeczne wzbudzała liczne kontrowersje i wątpliwości prawne.
Ordo Iuris składa wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały
Ordo Iuris zwrócił się z wnioskiem do Wojewody Mazowieckiego, aby ten uchylił uchwałę Rady m. st. Warszawy. W swoim wniosku Instytut argumentował, że regulacje przyjęte w uchwale naruszają liczne prawa i wolności gwarantowane w ustawie zasadniczej, w szczególności wolność przemieszczania się, prawo do własności, wolność wyboru zawodu i miejsca pracy, prawo do bezpiecznych warunków pracy, prawo do ochrony zdrowia, prawo osób niepełnosprawnych do pomocy państwa czy prawo rodziny do szczególnej pomocy państwa.
Czytaj także: Płuska: "Ten pan tutaj nie pracuje". Redaktor popycha i wyrzuca dziennikarza TVP
Konsultacje prowadzone jednostronnie
Argumentacja zawarta we wniosku wskazywała na naruszenie innych, szczegółowych przepisów. Zastrzeżenia dotyczyły przebiegu konsultacji społecznych oraz wykorzystywanych w nich materiałów, w szczególności jednostronnego prowadzenia konsultacji społecznych, które raczej przybierały formę promującą Strefę Czystego Transportu w Warszawie.
Podniesiono również, że uchwała w sposób nieprecyzyjny określa granice Strefy Czystego Transportu i w sposób sprzeczny z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wskazano też, że uchwała nie określiła sposobu organizacji ruchu, który jest wymagany przy wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu. Instytut zarzucił również brak precyzji przy określaniu zakresu wyłączeń z zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu.
Wojewoda Mazowiecki ma 30 dni od przedłożenia mu uchwały na stwierdzenie jej nieważności. Może również zaskarżyć uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który może wówczas skargę albo oddalić i utrzymać w mocy uchwałę, albo uchylić zaskarżony akt prawny.
Źródło: ordoiuris.pl