Wspieraj wolne media

"Nazistowscy miliarderzy" - książka, która obnaża mroczną historię niemieckich potentatów i ich współpracy z nazistami

2
0
2
Auschwitz
Auschwitz / Fot. Pixabay

Książka Davida de Jonga "Nazistowscy miliarderzy" o pięciu niemieckich rodach, które zarabiały miliardy na współpracy z nazistami i stoją za koncernami takimi jak BMW, Porsche czy Dr. Oetker, jest szeroko komentowana przez media na całym świecie. Brytyjski dziennik "The Daily Telegraph" w swojej recenzji podkreślił, że po przeczytaniu tej książki czytelnik nie będzie mógł bez mdłości i niepokoju zasiąść za kierownicą Volkswagena, ubezpieczyć domu w Allianz lub kupić pizzę Dr. Oetkera w supermarkecie.

Wiele potężnych niemieckich koncernów zbiło majątek na współpracy z nazistami. Jak się okazuje jest to prawda, która nie została jeszcze rozliczona i publikacja holenderskiego twórcy odbiła się szerokim echem w społeczeństwach zachodnich. David De Jong dotarł do wcześniej nie znanych dokumentów, odkrywających mroczną stronę takich marek jak Porsche, BMW czy Allianz. 

Czytaj więcej: W Moskwie ruszyła obława na studentów - rozdają wezwania do wojska

"W tej skrupulatnie opracowanej książce de Jong, dziennikarz śledczy i były reporter Bloomberg News, zmusza nas do konfrontacji z obecnym dziedzictwem nazistowskich powiązań" - recenzuje dziennik "The Wall Street Journal". Amerykańska gazeta podkreśla, że "lukratywne dziedzictwo zmowy z Hitlerem żyje w ogromnych fortunach pięciu niemieckich dynastii".

"Volkswagen, Porsche i BMW to jedne z najbardziej szanowanych i cenionych marek samochodowych na świecie. Jednak ci trzej giganci niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego mają mroczną przeszłość, którą starają się za wszelką cenę ukryć" - napisał z kolei hiszpański dziennik "El Mundo".

"Spacerując z psem często mijam poobijanego volkswagena garbusa. Kiedyś był to przyjemny widok, ale potem przeczytałem książkę Davida de Jonga i teraz muszę oprzeć się pokusie rozbicia bocznego lusterka za każdym razem, gdy mijam ten cholerny gruchot" - napisał w recenzji na łamach izraelskiego dziennika "Haaretz" Adrian Hennigan.

Książka spotkała się z ogromnym uznaniem jako dzieło, a jej treść jest bardzo trudna dla większości społeczeństw na Zachodzie, które wydają się nie zdawać sobie sprawy, że konsumując produkty takich firm jak Volkswagen, Allianz czy Dr. Oetker, korzystają z pieniędzy, które w przeszłości były związane z Holokaustem. Niemieckie media zwracają uwagę na fakt, że proces denazyfikacji wciąż nie został ukończony. Czy kolejne podobne publikacje będą odsłaniać skalę niemieckich zbrodni oraz zysków, które były ich konsekwencją?

W Polsce premiera książki już 26 kwietnia (środa).

Czytaj więcej: Jarosław Kaczyński: "od 2015 rozpoczęła się zmiana ustroju"

Źródło: tvmn.pl, RMF24

Sonda
Wczytywanie sondy...
2
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo