Kłopoty z CPK? "W trosce o jakość" unieważniono przetarg
Unieważniono przetarg na audyt dotyczący weryfikacji i oceny harmonogramów inwestycji dla części lotniskowej oraz kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała w środę spółka CPK. W komunikacie zaznaczono, że decyzję podjęto "w trosce o zapewnienie najwyższej jakości audytu".
- Jeszcze 27 lutego br. Maciej Lasek zapowiedział, że audyt dot. budowy portu lotniczego i kolei dużych prędkości ma być gotowy w połowie 2024 r.
- Wyniki audytu miały zostać przekazane rządowi, który miał podjąć ostateczną decyzję ws. portu lotniczego oraz linii kolejowych
- W przygotowaniu jest projekt budowlany, który powinien być gotowy w drugim kwartale 2024 r.
- Zobacz także: Tusk przekupi rolników pieniędzmi z KPO? Szef rządu zapowiada miliardowe dotacje
Co dalej z CPK?
Jak poinformował w środę Centralny Port Komunikacyjny "w trosce o zapewnienie najwyższej jakości audytu" obejmującego weryfikację i ocenę harmonogramów spółki Centralny Port Komunikacyjny dla części lotniskowej oraz kolejowej w zakresie linii kolejowych tzw. "Y", podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego w sprawie audytu bez podania przyczyny.
Jeszcze 27 lutego br. w Katowicach pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zapowiedział, że audyt dot. budowy portu lotniczego i kolei dużych prędkości ma być gotowy w połowie 2024 r. Wyniki audytu miały zostać przekazane rządowi, który miał podjąć ostateczną decyzję ws. portu lotniczego oraz linii kolejowych.
CPK informuje na swoich stronach internetowych, że w lipcu 2023 r. spółka przedstawiła projekt koncepcyjny terminala lotniskowego oraz dworca kolejowego i autobusowego. Wskazano, że tę dokumentację przygotował master architekt CPK, czyli brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dosze. W przygotowaniu jest projekt budowlany, który powinien być gotowy w drugim kwartale 2024 r.
Spółka zaznaczyła, że na zaawansowanym etapie są też prace przy projektowaniu płyty lotniska, m.in. dróg startowych oraz kołowania i płyt postojowych dla samolotów.
CPK podkreśliła, że według raportu EY nowa infrastruktura CPK "pozwoli czerpać miliardowe dochody" z obsługi lotniczego cargo. Oszacowano, że do 2060 r. tylko z ceł i VAT może to być dla budżetu Polski dodatkowych ok. 200 mld zł. Jak zaznaczono, z raportu firmy Kearney wynika, że inwestycje CPK będą impulsem dla gospodarki, pozwalając wygenerować do 2040 r. ok. 290 tys. nowych miejsc pracy.
Informacja o unieważnieniu przetargu na audyt harmonogramów spółki #CPK
Powodem jest chęć zapewnienie najwyższej jakości dla oceny i weryfikacji harmonogramów lotniskowych i kolejowych (linii #igrek)
Link ➡️ https://t.co/MABbcDZrMx pic.twitter.com/MEynPWJsa4 — Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) February 28, 2024
CPK ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu między Warszawą a Łodzią na obszarze około 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany port lotniczy. W planach są także linie kolejowe na terenie całej Polski, które docelowo powinny umożliwić przejazd z największych miast do Warszawy w ciągu 2,5 godz.
Źródło: tvmn.pl, rmf24.pl