Wspieraj wolne media

Fanta powstała, bo USA nałożyły embargo i w III Rzeszy nie można było sprzedawać Coca Coli

2
0
1
Plakaty Fanty z III Rzeszy
Plakaty Fanty z III Rzeszy / Fot. Archiwum

Fanta produkowana przez Coca Colę, choć dziś reklamuje się jako napój radosny i wielokulturowy, została stworzona w nazistowskich Niemczech.

Nakładem Fundacji Pro Vita Bona ukazała się doskonała, niezwykle czytelnie napisana i zawierająca bardzo dużo ważnych informacji, praca „Imperium Klausa Schwaba. Jedna planeta, jedna ludzkość, jeden zarząd” autorstwa Magdaleny Ziętek-Wielomskiej.

Praca poświęcona jest niemieckim korzeniom współczesnego szkodliwego procesu globalizacji. Ten niemiecki wpływ na szkodliwy proces globalizacji ukazany jest na przykładzie Klausa Schwaba. W pracy opisane są też związki globalnych korporacji z nazistami. Na marginesie wspomniana jest kwestia napoju Fanta (należącego do wspierającej tęczową rewolucję korporacji Coca Cola), który powstał w nazistowskich Niemczech. Kwestia ta wzbudziła moje zainteresowanie.

Jak można się dowiedzieć z opublikowanego na stronie „Business Insider” artykułu „Why Coca-Cola invented Fanta in Nazi Germany” (Dlaczego Coca-Cola wynalazła Fantę w nazistowskich Niemczech?) autorstwa Giny Echevarria (opartego na książce „For God, Country and Coca-Cola” Marka Pendergrasta), Fanta produkowana przez Coca Colę, choć dziś reklamuje się jako napój radosny i wielokulturowy, została stworzona w nazistowskich Niemczech.

Według „Business Insider” w 1923 roku prezesem The Coca-Cola Company został Robert Woodruff. Celem nowego prezesa była produkcja Coca Coli w innych krajach niż USA. Coca Cola stworzyła Departament Spraw Zagranicznych (noszący później nazwę The Coca-Cola Export Corporation), i w jego ramach otworzyła rozlewnie Coca Coli w 27 krajach. Coca Cola dostarczała rozlewnią aromaty z USA. Krajowi producenci odpowiedzialni byli za butelkowanie i dodawanie cukru do napoju. Dzięki tej decyzji Coca Cola odniosła ogromny sukces – sponsorowała nawet Letnie Igrzyska Olimpijskie w 1928 w Amsterdamie, gdzie logo firmy było umieszczane na murach, plakatach, oraz strojach, i stało się symbolem atrakcyjnego amerykańskiego stylu życia.

Zdaniem „Business Insider” na czele niemieckiej filii Coca Coli stanął Amerykanin niemieckiego pochodzenia Ray Rivington Powers. Jego następcą został Max Keith. To za jego rządów Coca Cola stała się, trzy lata po przejęciu władzy przez nazistów z NSDAP (Narodowo Socjalistycznej Niemieckiej Partii Robotniczej) sponsorem Letnich Igrzysk Olimpijskich w 1936 w Berlinie, a potem wielu innych niemieckich nazistowskich zawodów sportowych czy nazistowskich zlotów Hitlerjugend.

Jak można się dowiedzieć z artykułu „Business Insider”, kiedy w wyniku przyłączenia się USA do wojny w 1941 roku, USA wprowadziło zgodnie z ustawą o handlu z wrogiem z 1917 roku embargo na eksport do Niemiec, do Niemiec przestał docierać ekstrakt do produkcji Coca Coli. By rozlewnie dalej działy niemiecki oddział Coca Coli rozpoczął produkcję nowego napoju – Fanty.

Z artykułu na łamach „Business Insider” można się dowiedzieć, że powstała w nazistowskich Niemczech Fanta zawierała kofeinę i produkowana była z miazgi owocowej (włókien jabłkowych z tłoczenia cydru i serwatki — produktu ubocznego produkcji białego sera). Fanta stała się najpopularniejszym napojem w nazistowskich Niemczech. Niemieckiej filii Coca Coli podporządkowano i inne zakłady Coca Coli w całej okupowanej przez Niemców Europie.

„Business Insider” informuje w swoim artykule, że po upadku III Rzeszy, podobnie jak w wypadku innych amerykańskich firm działających w nazistowskich Niemczech, ich zyski wypracowane pod rządami nazistów w czasie wojny, trafiły do kasy amerykańskiej Coca Coli.

Markę Fanta ponownie wprowadzono we Włoszech w 1955 roku. Tym razem napój produkowano nie z resztek a z owoców.

Z artykułu „Coca-Cola collaborated with the Nazis in the 1930s, and Fanta is the proof. The not-so-sweet history” opublikowanego na portalu „Time Line” można się dowiedzieć, że gdy w 1937 roku w Niemczech zaczęły spadać dochody Coca Coli z powodu ujawnienia tego, że w zarządzie koncernu w USA są Żydzi i Coca Cola jest koszerna, niemiecka Coca Cola zaczęła się reklamować na ciężarówkach na zlotach Hitlerjugend, na wystawie promującej sukcesy nazistowskiej modernizacji (gdzie fotograf Coca Coli zrobił zdjęcie Göeringowi delektującemu się Coca Colą), w 1938 na zjeździe 1500 sprzedawców i personelu rozlewni Coca-Coli w Niemczech (który odbywał się pod gigantyczną fotografią Hitlera, swastykami i okrzykami Sieg-Heil na cześć lidera nazistów), w 1939 podczas uroczystości 50. urodzin Hitlera (który lubił Coca Colę). W trakcie wojny niemieckiej Coca Coli zostały podporządkowane oddziały koncerny we Włoszech, Francji, Holandii, Luksemburgu, Belgii i Norwegii.

Według artykułu na łamach „Time Line” Coca Cola doceniła swojego człowieka w nazistowskich Niemczech. Po wojnie został on szefem Coca-Coli na całą Europę. W 2015 Coca Cola w ramach obchodów 75-lecia wypuściła na rynek Fantę Classic według nazistowskiej receptury, co spotkało się z krytyką, na którą Coca Cola dowiedziała, że nie miała nic wspólnego z nazizmem.

Źródło: Jan Bodakowski

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
2
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo