Nowy model biznesowy Unii Europejskiej. Bruksela na wojnie z greenwashingiem. Do życia weszła nowa dyrektywa

0
0
2
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

Greenwashing to niezgodne z prawdą prezentowanie swoich usług bądź towarów jako zrównoważonych ekologicznie, to jedna z patologii spowodowanych narzuceniem działalności gospodarczej klimatycznych wymogów. Unijna dyrektywa greenwashingowa weszła w życie 26 marca, będąca częścią Zielonego Ładu.

Greenwashing to niezgodne z prawdą prezentowanie swoich usług bądź towarów jako zrównoważonych ekologicznie, to jedna z patologii spowodowanych narzuceniem działalności gospodarczej klimatycznych wymogów. Komisja Europejska zapowiada walkę z procederem, który sama pomogła stworzyć.

W badaniu przeprowadzonym w 2020 r. przez Komisję Europejską, 53,3 proc. ze 150 zbadanych oświadczeń o ekologiczności konkretnych produktów okazało się niejasnych, a 40 proc. – bezpodstawnych. Istotę greenwashingu wyjaśniła za pomocą przykładów na łamach "Rzeczpospolitej" adwokat Joanna Affre.

Jednym może być norweska sprawa przedsiębiorcy, który reklamował słodycze, twierdząc, że za każdą sprzedaną torebkę posadzi jedno drzewo. Tylko, że sadzonek była ograniczona ilość, a produkt dalej był sprzedawany z tą informacją po wyczerpaniu zapasów - wyjaśniła Joanna Affre.

Czytaj więcej: 120 minut bez celnego strzału i awans po karnych. Polacy zagrają na EURO!

Inne przykłady greenwashingu 

W Niemczech sąd uznał, że użycie hasła bardzo energooszczędna w odniesieniu do lodówki/zamrażarki o klasie efektywności energetycznej A stanowi wprowadzającą w błąd praktykę handlową ponieważ 308 z 543 urządzeń dostępnych wówczas na rynku należało do klasy A+, a 17 proc. urządzeń do klasy A++.

Z kolei sąd w Amsterdamie orzekł, że zmanipulowane były reklamy linii lotniczych KLM. W swojej polityce wizerunkowej przedsiębiorstwo zapewniało, że tworzy bardziej zrównoważoną przyszłość, promowała swoje zaangażowanie w realizację celów klimatycznych porozumienia paryskiego. W ofercie linii lotniczych znajdowała się również dodatkowa opcjonalna zapłata, mająca rzekomo równoważyć wpływ podróży na klimat. Wszystkie te rzeczy zostały uznane za nielegalne.

Unijna dyrektywa greenwashingowa weszła w życie 26 marca, będąca częścią Zielonego Ładu. Jej celem jest zwalczanie praktyk wprowadzających konsumentów w błąd co do ekologicznego charakteru produktów lub usług, poprawa ich jakości, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku UE.

 

Źródło: pch24.pl, rp.pl

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
0
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo