Czy samochody elektryczne rzeczywiście są ekologiczne? Wydrowski wyjaśnia

2
0
0
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne / Fot. Pixabay

Samochody elektryczne potrzebują około siedmiu lat, by osiągnąć neutralność CO2 w porównaniu do samochodów spalinowych - napisał w mediach społecznościowych ekspert rynku nieruchomości Łukasz Wydrowski.

  • Na początku wymienił, co jest potrzebne do produkcji baterii do Tesli model Y: “12 ton kamienia, by wydobyć lit, 5 ton kamienia, by pozyskać minerały kobaltu, będące produktem ubocznym przetwarzania miedzi i niklu - to najtrudniejszy i najdroższy materiał do uzyskania, 3 tony rudy niklu, 12 ton rudy miedzi”.
  • Dodał, że “maszyny typu Caterpillar 994A, używane do przemieszczania ziemi, zużywają około 264 litrów oleju napędowego na 12 godzin pracy”.
  • Wydrowski: Ponadto, samochody elektryczne są cięższe niż ich spalinowe odpowiedniki, co prowadzi do szybszego zużycia opon oraz większego obciążenia mostów i dróg.
  • Zobacz także: Spotkanie w KPRM zakończone. Rolnicy dalej będą blokować Polskę. "Nie mamy nic"

Łukasz Wydrowski w mediach społecznościowych zamieścił obszerny wpis nt. samochodów elektrycznych.

Kosztowna produkcja baterii 

Na początku wymienił, co jest potrzebne do produkcji baterii do Tesli model Y: “12 ton kamienia, by wydobyć lit, 5 ton kamienia, by pozyskać minerały kobaltu, będące produktem ubocznym przetwarzania miedzi i niklu - to najtrudniejszy i najdroższy materiał do uzyskania, 3 tony rudy niklu, 12 ton rudy miedzi”.

Zaznaczył, że “łącznie, aby uzyskać niezbędne surowce, trzeba przerzucić 250 ton ziemi”. Ponad to, produkcja baterii wymaga również “200 kg aluminium, stali i/lub plastiku, 50 kg grafitu”.

Dodał, że “maszyny typu Caterpillar 994A, używane do przemieszczania ziemi, zużywają około 264 litrów oleju napędowego na 12 godzin pracy”.

Praca dzieci 

Większość minerałów niezbędnych do produkcji baterii pochodzi z Chin lub Afryki, gdzie często wydobycie odbywa się w niewłaściwych warunkach, a w Afryce zajmują się tym często dzieci. Zakup samochodów elektrycznych najwięcej korzyści przynosi Chinom - napisał Wydrowski.

Następnie zaznaczył, że “cena baterii Tesla Model Y OEM z 2021 roku w USA to 4999 USD, przy czym sama bateria waży około 454 kg”. Wskazał, że “koszty wymiany baterii w zależności od modelu Tesli wahają się od 20,000 do ponad 78,000 złotych”.

Czytaj także: Polska posiada największe złoża srebra? Nasz kraj został liderem amerykańskiego rankingu

"Po wymianie baterii, wszelkie osiągnięte korzyści środowiskowe są tracone"

Samochody elektryczne potrzebują około siedmiu lat, by osiągnąć neutralność CO2 w porównaniu do samochodów spalinowych. Przewidywany okres eksploatacji baterii to około 10 lat. Oznacza to, że realne zmniejszenie śladu węglowego następuje tylko w ciągu ostatnich trzech lat eksploatacji. Po wymianie baterii, wszelkie osiągnięte korzyści środowiskowe są tracone - dodał.

Ponadto, samochody elektryczne są cięższe niż ich spalinowe odpowiedniki, co prowadzi do szybszego zużycia opon oraz większego obciążenia mostów i dróg. Zwiększają także zapotrzebowanie na energię elektryczną, która w wielu krajach wciąż pochodzi z elektrowni węglowych. Czy w takim razie Tesla i inne samochody elektryczne są naprawdę tak ekologiczne, jak nam się wydaje? - podsumował Łukasz Wydrowski.

Źródło: x.com

Najnowsze
Sonda
Wczytywanie sondy...
2
0
Zapisz na później
Wczytywanie komentarzy...

Polecane

Przejdź na stronę główną
Na żywo