Warszawa Rafała Trzaskowskiego sypie się w posadach? Stolicy grozi ogromny paraliż budowlany. Eksperci wskazują nawet na 9 warszawskich dzielnic
Jak informują media, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski planuje przeprowadzić modernizację Lotniska Chopina. W związku z tym zamrożono inwestycję w aż 9 dzielnicach polskiej stolicy, a także w 13 sąsiednich gminach. Stolicy wprost grozi ogromny paraliż budowlany.
- Jak informują media, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski planuje przeprowadzić modernizację Lotniska Chopina.
- Urzędy Dzielnic wstrzymują wydawanie decyzji warunków zabudowy.
- Zdaniem niektórych ekspertów, takie działania warszawskiego ratusza doprowadzają stolicę do paraliżu budowlanego.
- Zobacz także: Nielegalne działania Bodnara? Służby włamały się do mieszkań posłów. Lewandowski: "Służby nie mogą niszczyć mienia"
Jak informują media, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski planuje przeprowadzić modernizację Lotniska Chopina. Urzędy Dzielnic wstrzymują wydawanie decyzji warunków zabudowy na terenach, gdzie istnieje obowiązek uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czyli objętych Planem Generalnym Lotniska Chopina.
Rzeczoznawca majątkowy Janusz Górski ocenia, że oznacza to paraliż budowlany w Warszawie. Plan generalny dotyczy rozwoju lotniska i reguluje między innymi kwestie dopuszczalnych gabarytów obiektów budowlanych i naturalnych, jak również koncepcję rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół lotniska.
Paraliż budowlany w Warszawie.
Urzędy Dzielnic wstrzymują wydawanie decyzji WZ na terenach, gdzie istnieje obowiązek uchwalenia MPZP, czyli https://t.co/WHxf7h8Qin. objętych Planem Generalnym Lotniska Chopina.
"Plan generalny stanowiący plan rozwoju tego lotniska, sporządzony na… pic.twitter.com/w5OvI1pc12 — Janusz Górski 🏘️🚇⛽⛪🗨 (@JanuszG02912) March 20, 2024
Paraliż budowlany w Warszawie
Jednakże warunki zabudowy są konieczne, aby pozyskać odpowiednie pozwolenia na budowę w miejscach, gdzie wcześniej nie umieszczono ich w planach zagospodarowania przestrzennego miasta stołecznego Warszawy.
Plan Generalny dla Lotniska Chopina na lata 2021-2040 został zatwierdzony 5 lipca jeszcze za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Maksymalny zasięg planu generalnego obejmuje po zmianach 9 dzielnic Warszawy (Bielany, Bemowo, Wolę, Ursus, Włochy, Ochotę, Mokotów, Ursynów oraz Wilanów) oraz 13 gmin znajdujących się na trasie startu samolotów, a także podejścia do lądowania. To z kolei oznacza, że na terenach, które nie miały aktualnych planów miejscowych, wszelkie inwestycje będą musiały zostać zamrożone.
Tomasz Ślązak zajmujący się przygotowywaniem inwestycji stwierdził w rozmowie z portalem "money.pl", że jedna trzecia Warszawy nie ma aktualnych planów. Niestety odłożone na bliżej nieokreśloną przyszłość mają być nowe inwestycje okolicach ul. Łopuszańskiej, Nowych Włoch, Starych Włoch, a także w sąsiedztwie Alei Jerozolimskich czy części Wilanowa.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. To jedna z największych inwestycji, jaką zaplanował rząd tzw. Zjednoczonej Prawicy. W ramach projektu między Warszawą a Łodzią na obszarze około 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany port lotniczy. W planach są także linie kolejowe na terenie całej Polski, które docelowo powinny umożliwić przejazd z największych miast do Warszawy w ciągu 2,5 godz.
W lipcu 2023 r. spółka przedstawiła projekt koncepcyjny terminala lotniskowego oraz dworca kolejowego i autobusowego. Wskazano, że tę dokumentację przygotował master architekt CPK, czyli brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dosze. W przygotowaniu jest projekt budowlany, który powinien być gotowy w drugim kwartale 2024 r.
Spółka zaznaczyła, że na zaawansowanym etapie są też prace przy projektowaniu płyty lotniska, m.in. dróg startowych oraz kołowania i płyt postojowych dla samolotów.
CPK podkreśliła, że według raportu EY nowa infrastruktura CPK "pozwoli czerpać miliardowe dochody" z obsługi lotniczego cargo. Oszacowano, że do 2060 r. tylko z ceł i VAT może to być dla budżetu Polski dodatkowych ok. 200 mld zł. Jak zaznaczono, z raportu firmy Kearney wynika, że inwestycje CPK będą impulsem dla gospodarki, pozwalając wygenerować do 2040 r. ok. 290 tys. nowych miejsc pracy.
Źródło: dorzeczy.pl, x.com